Ayat Kerugian

Bisnes pertama yang booja buat. Sebelum ni dah pernah berbisnes tapi semua macam bisnes tanpa tujuan. Kali ni bisnes yang boleh di katakan menguntungkan tapi lambat. booja buat bisnes ni sekadar suka-suka. Selain itu dapat tambah koleksi kawan yang da penuh dalam kepala. Ramai orang cakap berbisnes boleh tambah duit. Tapi tak semua bisnes boleh menguntungkan. Kadang-kadang ada masa bisnes boleh jatuh merudum. Tapi semua itu dugaan semasa berbisnes. Bisnes yang booja buat kecil kecilan je, bisnes topup. Walaupun modal kecil, keuntungan dan kerugian masih boleh di rasa bagi orang yang hidup sederhana macam booja. Nak tambah duit belanja la katakan. Kerugian akan melanda booja bila kawan-kawan akan keluarkan ayat macam :

"esok bayar boleh??"
"masuk buku 555 dulu ok ( sambil senyum macam kerang busuk )"
"nanti aku bagi duit"

kadang-kadang ada yang dengan selamba cakap "nak 10. No ni" Memang kerugian lah macam nie. Tapi sebab kawan-kawan kira ok r. Tapi kalau orang lain no money no topup. Hehe. Part yang best bila semua nak bayar duit. Masa tu memang happy habis sebab dapat duit. Siapa tak suka duit kak oi....
Tapi ekonomi booja da makin menurun. Duit poket pun dah nak kering, jadi duit modal pun terpaksa guna untuk makan. Harap-harap tak lingkup niaga sudah.

Comments

  1. Salam Booja..
    Salam perkenalan.. Biasa macam tu kan.. Hutang lama2 kemudian lupa nak bayar. Akhirnya tutup kedai...

    ReplyDelete
  2. salam prkenalan... itu la pasal... kalau mcm nie tokey balak pn boleh bankrup... hehehehe

    ReplyDelete
  3. ermmmm topup 10 hingget, masuk buku............

    ReplyDelete
  4. lorh..booja...
    cian booja..

    nnt zee byr k..utang booja tu...
    td booja chow kelas awl sgt..
    exaggerate nk kuar sgt..lolz...

    ReplyDelete
  5. x snggup duk dlm tu lme2... bleh tension... sbb tu kuar wal... hak3....

    ReplyDelete

Post a Comment

Tinggal kata keramat

Popular Posts