Regeneration

Mesti best kalu dapat jadi macam hero/heroin dalam filem fantasi, luar fikiran manusia, 'super power'. Semua ini mesti pernah terlintas dalam fikiran manusia.

"Mak-mak bila besar adik nak jadi macam ultraman. dapat tolong orang"

"Ayah nanti orang nak jadi macam hulk, boleh selamatkan ayah bila susah"

Macam-macam yang bermain di kepala kanak-kanak bila tengok cerita-cerita macam ini. Kadang-kadang budak-budak remaja atau orang dewasa boleh rasa seperti ini. Ini semua hasil dari daya imaginasi yang ada dalam diri manusia.

Hari ini kelas genetic mengajar aku mengenai cancer dan tumor (ketumbuhan). Semua ini berpunca apabila 'proto-oncogene' (proto-onkogen) atau 'tumor suppressor gene' (gen pembantut tumor) bermutasi. proto-onkogen membantu sel untuk membesar dan membantu pertumbuhan sel dalam badan manakala gen pembantut tumor mengawal pertumbuhan sel. Apabila salah satu gen ini bermutasi, kanser akan berlaku.

Bende ini menarik perhatian ku. Bayangkan kalau proto-onkogen dan 'tumor suppressor gene' boleh di ubah dan dapat membantu manusia untuk 'regenerate' atau sembuh dengan cepat. Bende ini pasti ada kesannya. Aku tanya lecturer yang mngajar adakah benda ini 'possible'? Benda ini boleh terjadi tapi mungkin terdapat implikasi yang tertentu. Ayat lecturer ini menaikkan semangat aku untuk menjelajah dunia bioteknologi dengan lebih mendalam. Aku harap diri ini masih mampu menahan sehingga tercapai matlamat ku untuk menjadi seorang 'BIOTECHNOLOGIST' (memandai bagi term)

Comments

Popular Posts